fredag 16 september 2005

Saker jag skrivit: perfekta stötar, del 1

För ganska länge sedan (det känns som tusen år, men fyra är nog närmare sanningen) var jag med och skrev en bok om filmer som skildrar "den perfekta stöten" åt ett förlag i Stockholm. Det skulle bli en underhållande genrebok med ingående beskrivningar av uppemot hundra olika stöt- och kuppfilmer, och ambitioner att göra en hel bokserie om filmiska subgenrer fanns. Tyvärr kom aldrig boken ut (man ska väl aldrig säga aldrig, men ändå), vilket är lite tråkigt, eftersom mycket av det som skrevs var bra. Jag kollade igenom mitt eget bidrag för ett tag sedan - en del av texterna är väl lite sådär, medan andra är riktigt läsvärda. Och därför tänker jag nu portionera ut texterna som PDF i tre delar. Håll till godo:

Stötar, del 1

Innehåller texter om följande filmer: 11 Harrowhouse, Big Deal on Madonna Street, Cops & Robbers, Criss Cross, Dead Heat on a Merry-Go-Round, A Fish Called Wanda, Gambit, The Getaway (1972), The Hard Word och Heat.

Inga kommentarer: