måndag 8 maj 2006

Croissant-uppdatering

Eftersom förbluffande många besökare fortfarande hamnar här efter en google-sökning på "croissant" (nog populäraste sökningen jämte "studsmatta"!), tänkte jag göra en liten uppdatering såhär något halvår efter min första klagan. Numera inhandlar jag mina croissanter nästan uteslutande på franska bageriet på Henrik Smithsgatan i Malmö - de är helt enkelt bäst. Franska är ett utmärkt boulangerie med ett fint utbud av såväl ostfyllda som släta croissanter, samt en suverän liten pain au chocolate som jag sällan kan låta bli att köpa. Dessutom är personalen trevlig, hälsar på kunderna med glada tillrop, och uppmuntrar min rostiga skolfranska så jag blir löjligt stolt. Nackdelen med denna fina inrättning är att de har öppettider som är normala för bagerier men plågsamma för oss andra, och att dess popularitet gör att det är tämligen utplockat redan framåt sen förmiddag (de stänger runt lunch). Se upp för torra croissanter! Gå därför dit tidigt, gärna innan 8 på morgonen. De öppnar kl 5.

Två dugliga alternativ: Konsum Triangeln - något slappa, och den bristfälliga tillgängligheten är frustrerande, men för att vara från en matbutik är de riktigt bra. Danska Emmerys på Södra Förstadsgatan - ganska matiga, frasiga. Dock på tok för dyra.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: