måndag 29 maj 2006

The Sound of Young America



The Sound of Young America
är en av mina absoluta favoriter i det stora och mångfacetterade medie- och kulturutbud som nuförtiden ligger blott ett musklick bort på det oöverskådliga, världsomspännande nätet. TSOYA är ett radioprogram (och en podcast) som handlar om, som man själv uttrycker det, "things that are awesome". I praktiken innebär detta samtal med författare, skådespelare, komiker, artister och andra personligheter inom den kulturella sfären; samtalen är insiktsfulla och uttömmande, och ofta exemplariskt inbjudande även om den aktuella gästen inte från början är en av ens favoriter. Gäster som kommit och gått under åren inkluderar Sarah Silverman, Joe Berlinger, Todd Barry, Brandon Bird, Chuck D, Art Spiegelman, Daniel Clowes och Ricky Jay - bara för att nämna några. I sina bästa stunder är TSOYA precis som jag vill att ett kulturprogram ska vara - djuplodande och påläst, men också engagerande och underhållande. Att det dessutom är en egen, självständig och helt reklamfri produktion gör den bara än mer beundransvärd. Det timslånga programmet sänds en gång i veckan.

Ensam drivkraft, programledare, producent och tekniker för programmet är Jesse Thorn, som hållit på med radio i olika former sedan college. TSOYA gjordes och sändes under lång tid från en riktig studio i Santa Cruz, men snickras numera ihop i Jesses sovrum i San Francisco. Jag ställde några frågor till Jesse om TSOYA.

Först och främst, var finns rättvisan i att du inte kan försörja dig på att göra ett så välproducerat program? Du har alltid intressanta gäster, och du saknar sannerligen inte drivkraft. Är det verkligen omöjligt att vara självständig och klara sig ekonomiskt som det ser ut idag?

Reklamfri egenfinansierad radio är en tuff bransch. Min förhoppning är att jag med en kombination av en större publik, stöd från lyssnarna och så småningom lite sponsorer till slut kunna köra vidare och klara mig ekonomiskt. Tills det sker koncentrerar jag mig på att göra ett så bra program jag kan och hoppas att allt det andra löser sig.

TSOYA är ett program om "things that are awesome". Kan du förklara den filosofin för de som aldrig lyssnat på programmet?

The Sound of Young America är ett kulturprogram, men det är väldigt olikt de flesta andra kulturprogrammen i det allmäna radioutbudet. Om du tittar på PBS här i USA eller lyssnar på public service-radio är allting väldigt Viktigt och Allvarligt. TSOYA tar humor på allvar. Jag ställer helt enkelt inte upp på att om du är smart måste du vara allvarlig hela tiden. Min målsättning är att ha kul med programmet, och att dela med mig av saker som är kul till lyssnarna.

Du slutade nyligen sända från KZSC i Santa Cruz, en station du varit på i flera år. Bortsett från podcasten, hur sänds TSOYA nu?

TSOYA sänds på fyra stationer i USA - KSFS i San Francisco, KWCW i Washington, WUSM i Mississippi och från och med den här veckan även i WMCO i Ohio. Samtliga är små lokalstationer. Förhoppningsvis kommer vi tillbaka till Santa Cruz snart, och jag jobbar hela tiden på att utveckla vår sändningsbas.

Hur mycket är du beroende av förlagens publicister, bokturnéer och liknande när du ska boka gäster? Hur väljer du gäster rent allmänt?


Publicister är en fantastisk resurs när man ska boka gäster. Författare skriver sina böcker, och finns sedan oftast tillgängliga under en ganska lång tid för intervjuer och dylikt. Jag kan tämligen enkelt boka intervjuer med de flesta författarna - bortsett från de allra största - oavsett om de är på bokturné här på västkusten eller ej.

Gäster väljer jag mer eller mindre utifrån mina egna intressen. Jag har dock några tumregler:

A) De bör passa in i en bred definition av "kultur och underhållning". Inga politiker, etc.
B) De bör vara underhållande. Inte nödvändigtvis roliga, men det hjälper.
C) De bör vara den verkliga kreativa drivkraften bakom någonting, eller någon med något att säga om den kreativa processen. Jag ville till exempel nyligen boka en intervju om det fantastiska spelet Katamari Damacy, men när de erbjöd mig någon som i princip var en PR-kille sa jag nej. Jag vill höra var saker kommer ifrån och vad de betyder, inte bara vad de är.
D) Inga ironiska gäster. En gång intervjuade vi Dustin Diamond, som spelar Screech i Saved by the Bell, och det var förskräckligt. Vi lärde oss en viktig läxa. Det finns för många bra gäster för att man ska boka en dålig bara som ett skämt.

Har du några favoritgäster? Någon du verkligen skulle vilja ha som gäst?

Jag har ett antal favoritgäster, men jag ska ge dig ett exempel. Min vän Davy Rothbart, redaktör för Found Magazine, är alltid en bra gäst. Hans tidning, som samlar upphittade saker från hela världen, är fantastisk, och han är en så ömsint, rolig och fascinerande person att det alltid är ett nöje att ha med honom i programmet.

Det finns massor av folk jag skulle vilja ha som gäster. Bara några exempel: Randy Newman, Bob Newhart, Bill Cosby, David Bowie, Errol Morris, Terry Gross... Jag har ju haft den stora turen att faktiskt fått intervjua ett par personer från min långa önskelista, som Terry Jones från Monty Python ganska nyligen.

För de som läser det här och för första gången hör talas om TSOYA, och vill utforska programmets stora ljudarkiv närmare, kan du rekommendera tre avsnitt eller inslag som antingen är egna favoriter, eller som på ett bra sätt representerar vad TSOYA står för?

Jag tycker det har varit några riktigt bra avsnitt den senaste tiden. Jag skulle vilja rekommendera On the Road, avsnittet med John Hodgman och Henry Rollins. Hodgman är en perfekt representant för den typ av smart, sofistikerad humor jag älskar, och Rollins var helt enkelt ett fascinerande intervjuobjekt.

Ett avsnitt jag personligen gillade var The American Dream. Den fantastiska komikern Louis CK pratade om sin nya HBO-serie Lucky Louie, och det var verkligen intressant att få en så ärlig bakom-kulisserna-insikt om ett TV-program. Florian Keller är en schweizisk akademiker som pratade om sina idéer om Andy Kaufman. Och Neil Hamburger, som på sätt och vis förvaltar Kaufmans arv, deltog i en av de roligaste intervjuerna vi någonsin gjort.

Sen kan man kanske kolla in Comics & Comix Pt. 2, där Andy Kindler och Harvey Pekar medverkade. Kindler är en otroligt rolig komiker som kanske är mest känd för att kritisera andra komiker, något som är väldigt sällsynt inom komiker-kretsar. Pekar är en otrolig person, och intervjun motsvarade mina förväntningar efter att ha läst hans underbara serie American Splendor.

Slutligen - har du någon hälsning till din inom kort enorma svenska lyssnarskara?

Nästa gång ni går till doktorn, och er fantastiska välfärdsstat betalar för det, tänk inte på det faktum att ni har höga skatter. Tänk på mig. Jag har inte haft sjukförsäkring eller varit hos doktorn sedan college. Börja sedan av skam prenumerera på min podcast.



Mer om The Sound of Young America:

Hemsida
Arkiv
Blogg
Prenumerera på podcasten (iTunes)
Stöd TSOYA ekonomiskt


Andra bloggar om: , , , , , ,

4 kommentarer:

Konrad Olsson sa...

Lysande inlägg. Blogg i sin bästa form. Började genast podcast-prenumerera. Har du föresten sett/hört Voccine.com?

Martin Degrell sa...

Det hade jag inte - tack för tipset!

Och det kommer säkerligen fler presentationer av intressanta podcasts (podcaster? podcastrar?) jag lyssnar på framöver.

Anonym sa...

+1 prenumerant på tsoya. bäst spenderade pengarna på mycket länge.

El Manisero sa...

Dude!

Jag har lyssnat på TSOYA i ett drygt halvår å det är ju lysande. Kul att se att det finns andra fans i landet, och din text är ju perfekt om man skall tipsa någon annan.

Det finns ju en nackdel förstås med tsoya att mycket av det han pratar om är så intressant att man får hundra nya saker att kolla in och så rinner timmarna iväg :-)

Jag säger bara The Wire, Neil Strauss, Coyle and Sharp, Curb your enthusiasm, Chris Morris etc...

/johan