onsdag 19 april 2006

Contender

Jag erkänner villigt att jag inte läser så många musikrecensioner längre, och kan således inte rättvist jämföra och känna av hur det egentligen står till med the state of things, framförallt inte i Sverige; vilka krystade metaforer som är i ropet eller vilken typ av sökt stilistik skribenterna favoriserar. Kanske är det skrytiga jag-var-där-stuket fortfarande populärt? "För att fatta den här EP:n måste du ha befunnit dig på en svettig juke joint i Memphis, där ganjaröken ligger tät och någon spelar Losalamitos Latinfunklovesong i baktakt!" Eller lever möjligen det obegripliga namedroppandet vidare? "Det låter som om Kid Loco spelar pingis med Bobby Womack i Jazzanovas hus, medan Sleater-Kinney tittar på!"

Men med denna disclaimer ur vägen: är inte det här en ganska god kandidat till årets sämsta recension, trots att det är så tidigt på året? Jag har inte hört plattan i fråga, den kanske är värdelös, men what the fuck.

Tips på bra musikrecensionssajter och dylikt mottages skeptiskt men tacksamt. De jag besöker någorlunda regelbundet (men i ärlighetens namn mest för det generella mediaflödet) är nämnda Pitchfork, Stylus, Slant, The A.V. Club, samt UGHH, Dusty Groove och Juno för rena release-nyheter.

Andra bloggar om: , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kors i krösamoset fick skitrecension. Fanns det ett vettigt ord? Det var längesedan jag tvingade mig igenom en så lång text fylld av obegripligt svammel. Hoppas att min granne inte dyker upp med den skivan...

eff sa...

Jag gillade när Brent DiCrescenzo skrev sina konceptrecensioner i Pitchfork. Kanske inte speciellt upplysande om musiken alltid, men underhållande och knasigt brukade det vara. (Sen blev han ju fockad när han skrev en massa hittepå om Beastie Boys, men det kan ju kvitta.)

Över lag vet jag inte riktigt vad jag tycker om musikrecensioner längre. Nu när saker som Pandora/The Music Genome-projektet finns, exempelvis. Det känns som man borde kunna integrera det också, på något sätt. Man måste ju ändå alltid läsa in sig på en specifik recensent för att få något ut av det.

Själv har jag blivit svår mp3-blogg-knarkare. 20-30 nya låtar per dag med allt som oftast 3-4 helt nya artister är intressant och kul.

Bra blogg, för övrigt.

Martin Degrell sa...

Tack för de vänliga orden.

Det här: "Pandora/The Music Genome-projektet" swooshade högt över mitt huvud. What is?

Apropå konceptrecensioner: var själv väldigt förtjust i Pitchforks recension av Prefuse 73:s första platta. Minns inte vem som skrev den, men sparade den. Såhär ser den ut i sin helhet:

"Prefuse 73 / Vocal Studies + Uprock Narratives [Warp]

+87aZ{{skZixmZRJ+tbeatBY[:%?F&6&*;11))!!kc
cZRR{{kkscc1î{cRRasmMRMJCAC D?IE)W\7;.-4%&/,51($$(6 ))$5'!=<0#:'zve)-,*#!Nd{DAM;7UU/BG
:-$WS70#0Z)+A/140/@53,(;C%!,$0''*$"$!!_:JQD3-
gX"%?8571#5?A3+'0(+&&lxtra-p'%%"26%05"%
/+*'&(!!KcWEOovalN:B<:%$2".@%1=1.//,;
[-7]"-*&(,3183*VlcPXVatl*($#G:#'antaJPBJ
''C1IL1?/3C0-715-"90*)#,,&"!1-('06snder
+JBO8QX62/VL68>MD<-66'40.F6 5-$,B:42-*56,3+&,)72404&*+!"*&'$$,"'3# !!6:&&=&#-5&LBZQ2?9:5LR8+8LK-"@A **-@/0E/)2+.&/:41()#!'(YOdZM2ATY2-DD'72
-7-%')'#"2F7)!+7*'+.-!MDD)*!!03LM/*09032)"
(77857-5+bestrecordoftheyear."

Det är en otroligt rolig text, och passande plattans sound, men den bygger helt och hållet på att det redan finns en förförståelse av hur musiken låter etc.

Anonym sa...

Det där var en recension som nästan gav mig mer än den första. :)

Pandora... Ja, du kan ju kolla själv på www.pandora.com
I korthet en jukebox/radiokanal som genom dina enkla fingervisningar lär sig vilken typ av musik som får dig att trigga. Sen spelar den upp liknande musik som den tror/hoppas att du gillar. Gör du det ger du tummen upp. Gör du det inte så ger du tummen ner (och Pandora lovar att aldrig mer spela något sådant igen). En sajt som har full access till bl a iTunes Music Stores sortiment och mer eller mindre har ersatt mp3-spelandet på mitt jobb. Try it. You'll like!

Martin Degrell sa...

Aha, då har jag nog sett den in action nu när jag tänker på det - visste inte att den hette Pandora.

Jag använder last.fm:s jukebox på ungefär samma sätt. Det är en liten mediespelarapplikation som utgår från min egen mp3-spellista, dvs alla låtar jag spelar med iTunes, Winamp, Foobar etc loggas (se "Veckans musik" till höger) och skapar en profil. Men jag kan också mata in genre, artist etc och utgå från det. Och jag håller med: det är ett bra sätt att upptäcka ny musik och koppla på autopiloten när man inte orkar med sin egen mp3-samling.