måndag 4 december 2006

Årslistor 2006, del 1

Eftersom det nu är mindre än trettio dagar kvar av 2006 börjar listorna över årets bästa och sämsta filmer så smått trilla in. Inte så många än så länge, men snart är de obönhörligen här, allihop. Jag har slutat irritera på listmakeriet och den inbyggda absurditeten i att komprimera ett års mångfacetterat filmutbud i en krass 10-punktad upprapning, och istället förlikat mig med tanken att vi har ett behov av att sammanfatta, överblicka det vi upplevt, jämföra med andra, dra ett symboliskt streck och gå vidare med nya upplevelser. Det är i alla fall så jag rationaliserar min egen ambivalens inför fenomenet - älskar listor, hatar att göra dem. (Men jag gör dem ändå, såklart - här är mina favoriter från 2005).

Bland de första att sammanfatta filmåret är Artforum, som bjudit in en blandning av kritiker, kuratorer och filmskapare och bett dem sätta ihop varsin topp 10. Amy Taubins ser ut såhär:

1. ARMY OF SHADOWS (Jean-Pierre Melville)
2. SOUTHLAND TALES (Richard Kelly)
3. INLAND EMPIRE (David Lynch)
4. WHEN THE LEVEE BREAKS (Spike Lee)
5. SHOOT THE MESSENGER (Ngozi Onwurah)
6. OLD JOY (Kelly Reichardt)
7. THE HOST (Bong Joon-ho)
8. IDEAS OF ORDER IN CINQUE TERRE (Ken Kobland; 2005) and LIBERTE ET
PATRIE (Jean-Luc Godard and Anne-Marie Mieville; 2002)
9. MUTUAL RECOGNITION [sic] (Andrew Bujalski)
10. FAST FOOD NATION (Richard Linklater)

John Waters bidrar också med en eklektisk lista:

1. UNITED 93 (Paul Greengrass)
2. JACKASS NUMBER TWO (Jeff Tramaine)
3. THE LAST KING OF SCOTLAND (Kevin Macdonald)
4. SHORTBUS (John Cameron Mitchell)
5. THE DEPARTED (Martin Scorsese)
6. SHERRYBABY (Laurie Collyer)
7. INSIDE MAN (Spike Lee)
8. SLEEPING DOGS LIE (Bobcat Goldthwait)
9. HAMILTON (Matthew Porterfield)
10. MARIE ANTOINETTE (Sofia Coppola)

Hela sammanställningen finns inte online, men utdrag från den (inklusive Waters väldigt underhållande kommentarer) finns här.

Andra bloggar om: ,

2 kommentarer:

Tennisspionen sa...

Har du själv sett Southland Tales?

Martin Degrell sa...

Nix. Men det är klart man vill. Den sägs vara ganska rejält nerklippt nu (jämfört med Cannes-versionen), och har tydligen även fått US-distribution (någon gång nästa år).

Annars är jag väldigt sugen på Sleeping Dogs Lie, nummer 8 på Waters lista - den fick bra buzz i San Sebastian för ett tag sedan, och jag är ganska nyfiken på vad Bobcat Goldthwait gör nuförtiden.