måndag 11 december 2006

Årslistor 2006, del 3: AFI, IDA, LA

Fler utmärkelser:

American Film Institute - Topp 10 Film och TV

Film (alfabetisk ordning)

Babel
Borat: Cultural Learnings Of America For Make Benefit Glorious Nation Of Kazakhstan
The Devil Wears Prada
Dreamgirls
Half Nelson
Happy Feet
Inside Man
Letters From Iwo Jima
Little Miss Sunshine
United 93

TV (alfabetisk ordning)

Battlestar Galactica
Dexter
Elizabeth I
Friday Night Lights
Heroes
The Office
South Park
24
The West Wing
The Wire

Roligt med lite TV bland alla filmer. Och: Prada? Really?

***

International Documentary Association har också, i skuggen av de större lirarna, delat ut priser.

***

Men söndagen dominerades av Los Angeles Critics Association, som också gick ut med sina vinnare. De viktiga kategorierna:

Picture: Letters From Iwo Jima
Runner-up: The Queen

Director: Paul Greengrass, United 93
Runner-up: Clint Eastwood, Flags of Our Fathers and Letters From Iwo Jima

Actor: Sacha Baron Cohen, Borat and Forest Whitaker, The Last King of Scotland (tie) (no runner-up)

Actress: Helen Mirren, The Queen
Runner-up: Penelope Cruz, Volver

SBC? I called it (även om det var något av en cop-out)! Resten av vinnarna här.

Andra bloggar om: ,

6 kommentarer:

Konrad Olsson sa...

Devil Wears Prada är underskattad. Du måste se om den. Minns dina invändningar – om Anne som fulankunge, etc – och de stämmer väl, men ser man beyond det öppnar sig en riktig karamell. Lovar.

Urologen sa...

Jag är mer tveksam till Inside Man, jag menar, visst var den bra men den är ju samtidigt en ganska stor bagatell. En bra bagatell liksom, och det hamnar inte tio i topp.

Men Denzel var bra i den, det var han, och Jodie har aldrig varit snyggare.

Anonym sa...

Eftersom jag håller med både om att Pradan var en karamell och att Inside Man var en bagatell, undrar jag om någon har ett utlåtande om Iwo Jima?

Anonym sa...

Eftersom jag håller med om att Pradan var en karamell och att Inside Man var en bagatell, undrar jag om någon har ett utlåtande om Iwo Jima?

Martin Degrell sa...

Jag tror inte Iwo Jima visats i Sverige ännu, och i USA har den nästan bara visats för kritikerfolk hittills. Premiär där (limited, dvs LA och NY) den 20:e.

Alfa Zoo sa...

Synd att Borat plaseras i så hög position, jag såg det och det kändes som om man bara blev lurat av filmens reklam. :-(

God jul på er
Hälsningar