
De här listorna kommer säkert att revideras både en och två gånger de närmaste månaderna, men just nu, idag, väljer jag att sammanfatta filmåret 2005 ungefär såhär.
Favoriter (i alfabetisk ordning)
The Aristocrats (Paul Provenza)


2005 var året då Stella-gänget inte kunde göra något fel. Deras självbetitlade Comedy Central-serie var bland det bästa man kunde se på TV, och när Michael Showalter bestämde sig för att göra långfilm blev resultatet en skruvad romantisk komedi långt bättre än besläktade och rosade The 40 Year Old Virgin. The Baxter är avsevärt nedtonad i jämförelse med gängets övriga alster - rentav traditionell i uppbyggnad och utförande - men har ändå ett befriande personligt tilltal och en uppenbar kärlek för materialet. (Filmens låga budget och NY-indiekänsla är onekligen också av betydelse för dess uttryck och identitet.) Showalter spelar en "baxter", en typ av karaktär från romantiska komedier som vi alla känner igen: den duktiga, goda killen - ingen idiot, men inte heller jättespännande - som tjejen i filmen alltid väljer bort vid altaret till förmån för den manliga huvudpersonen, den rätte (se: The Graduate och tusen andra filmer). Baxtern är killen som lämnas vind för våg, birollen vars öde vi inte riktigt bryr oss om; en arketyp som Rudy Vallee gjorde till sitt signum i bland annt Preston Sturges fantastiska The Palm Beach Story (1942) och Unfaithfully Yours (1948). Filmen är en sorts upprättelse åt alla baxters, och det är roligt, smart och snyggt. Och trots ambitionen att göra en bredare komedi finns det många guldkorn för de trogna fansen: nästan hela State-gänget dyker upp i olika skepnader, Michael Ian Blacks karaktär heter Ed, osv. Den alltid pålitliga Michelle Williams spelar Showalters kärleksintresse.
Brokeback Mountain (Ang Lee)

Broken Flowers (Jim Jarmusch)

En ögonöppnare, inte för att den direkt säger något nytt om McCarthy-erans häxjakt, men för att den på ett utomordentligt elegant sätt knyter samman dåtid med nutid, utan att för den sakens skull slå oss i huvudet med sitt patos. En film i princip utan svagheter, från det unisont rika ensemblespelet, lett av David Strathairn, via det kärnfulla svartvita fotot till det komprimerade, enkelt skildrade händelseförloppet. En film som Good Night, and Good Luck. löper hela tiden risken att falla offer för sin egen rättfärdiga retorik, men Clooneys grepp över berättandet är stramt och disciplinerat, och han ger aldrig efter för svulstig dramatik.
Grizzly Man (Werner Herzog)
Me and You and Everyone We Know (Miranda July)
Hypen kring Miranda Julys fjäderlätta och udda relationskomedi stod aldrig i proportion till filmens anspråkslösa uttryck: backlashen kom som ett brev på posten. Vilket är synd, eftersom det verkligen är en bra film - rolig, romantisk, rörande.
Sympathy for Lady Vengeance (Chan-wook Park)
Den avslutande delen av Parks hämndtrilogi är i mitt tycke också den bästa: oändligt vacker, grym och bitvis rolig, precis som de två andra - men också intrikat och svårtolkad, med en motsägelsefull attityd gentemot hämnd, brott och straff.

Denna Traffic-besläktade skildring av oljehandel och underrättelse i USA och Mellanöstern är inte lika stark som den Soderbergh-regisserade filmen, men de påminner mycket om varandra, framförallt i sättet att visa upp olika aspekter av samma situation för att måla upp ett heltäckande scenario, i det här fallet från CIA-agenter i Beirut och finansrådgivare i Genève, till kronprinsar i arabstater och lobbyister i Washington. Det är en spretig och komplex historia, mer angelägen att peka på kopplingar mellan till synes skilda skeenden och förmedla en känsla snarare än att följa en dramaturgisk logik (även om den lyckas bra med det också). Mycket fint spel av George Clooney, Matt Damon, Jeffrey Wright, Tim Blake Nelson, med flera. Filmens hoppande mellan olika sidospår har utsatts för en del kritik i USA, och till och med vissa av filmens försvarare säger sig vara förvirrade över hur olika intriger korsas och hur allting hänger ihop - i min mening ett underbetyg åt deras slutledningsförmåga mer än åt Gaghans berättande.
Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit (Steve Box, Nick Park)
Nästan

Blind spots
King Kong (Peter Jackson), Mun mot mun (Björn Runge), L'enfant (bröderna Dardennes), The Squid and the Whale (Noah Baumbach), Munich (Steven Spielberg), Walk the Line (James Mangold), The New World (Terrence Malick), Jesus Is Magic (Liam Lynch)
Filmer från 2004, som jag såg under 2005, och som är minst lika bra som ovanstående - i många fall bättre - men regler är regler

Aktörer
Förutom ovan nämnda aktörer - Ledger, Williams, Duris, Strathairn - berördes, roades eller oroades jag dessutom av följande prestationer:


Sämst
Vem som helst (Roger Ebert, till exempel) kan utnämna en Deuce Bigalow: European Gigolo till årets sämsta film, men vad är det för vits med det? De mest intressanta magplasken är ju de som sker från hög höjd - inte från poolkanten. Stora misslyckanden, där ambition och pretention brutalt krockar med resultatet, är alltid mer värda att uppmärksamma än pinsamma komedier där ambitionsnivån redan från början är på minus. Därmed inte sagt att man helt ska låta den typen av filmer passera obemärkta - Be Cool är till exempel verkligen så dålig att någon ansvarig borde åtalas. I år har jag dock, till skillnad från många andra, mer masochistiskt inriktade år, faktiskt försökt undvika de på pappret allra värsta kreationerna från drömfabriken. Mitt blodtryck fixar det helt enkelt inte. Så, kort och gott:
Be Cool (F. Gary Gray), The Big White (Mark Mylod), Crash (Paul Haggis), Dear Wendy (Thomas Vinterberg), Fantastic Four (Tim Story), Flightplan (Robert Schwentke), Kingdom of Heaven (Ridley Scott), Millions (Danny Boyle), Monster-in-Law (Robert Luketic), Revolver (Guy Ritchie).
5 kommentarer:
Fantastiskt bra lista och vägledning i biodjungeln för mej som ännu inte sett t ex The Beat My Heart Skipped, The Baxter eller Brokeback Mountain. Väntar alldeles särskilt på Good Night, and Good Luck, Syriana och Walk the Line, som alla har engelsk premiär i februari (dessutom har jag så'n tur att alla tre kommer att gå upp på normalt premiärdatum på min kvartersbiograf).
Såg några klipp från Capote - vad roligt Hoffman pratar! Jag hade ingen aning om att Capote var känd för att ha en löjlig röst. Och jag blev extremt glad att se birollsdrottningen Catherine Keener som Harper Lee!
Revolver har jag inte sett men jag kan avslöja att den engelska kritikerkåren mangrant gav den inga stjärnor eller typ överkorsade getingar i betyg... Egentligen borde man kanske ha blivit misstänksam mot Ritchie redan vid Snatch eftersom den filmen i allt väsentligt var Lock, Stock... en gång till.
hälsar
Henrik
PS På TV-sidan måste årets triumf vara Hugh Lauries karriärs(om)definierande roll som Dr Greg House i "House M.D." - och så Deadwood förstås. Nya avsnitt under 2006! DS
Helt orelaterad kommentar apropå gammal film och tidigare bloggposter:
Ett komplett (inkulderande _alla_ kortfilmer) Buster Keaton-retrospektiv på NFT (London) under feb-mars! Woo-hoo!
Och så en grej till - en film defintivt på min Bäst under 2006-lista redan i januari: Michael Winterbottoms "A Cock and Bull Story", filmatiseringen (om man nu kan kalla det en filmatisering) av Laurence Sternes 1700-talsklassiker "The Life and Opinions of Tristam Shandy, Gentleman". Hejdlöst rolig metafilm där Steve Coogan och Rob Brydon skriver komedi-historia i huvudrollern (eftertexterna är nästan bäst, där de tu grälar om vem som kan göra den bästa Al Pacino-imitationen). Nyckelreplik ur både bok och film: "I am getting ahead of myself. I am not yet born."
hälsar
Henrik
Capote pratade otroligt lustigt - det tar ett par minuter att vänja sig, men Hoffman sjunker verkligen in i rollen, så rätt vad det är tänker man inte på det. Keener är såklart solid som Harper Lee.
Revolver: tänk alla hans tidigare filmer... och lägg till metafysik och pretension!
A Cock and Bull Story ser jag verkligen fram emot! Avundas också Keaton-retrot.
Äntligen någon som vågar säga sanningen om "Crash"!
Inte för att så mycket blev sagt.
daniel: jag hoppas dagens inlägg ger dig mer kött på benen!
Skicka en kommentar