fredag 8 december 2006

Tre saker att irritera sig på i dagens DN

1. Man är uppenbarligen för fin för att recensera Jackass Number Two.

2. I Wahllöfs och Wennös "6 tips" beskrivs Pablo Francisco som "ett av ståuppvärldens mest haussade namn" - sant om man med "ståuppvärlden" menar "svensk press" - och den outgrundliga fascinationen för denne mediokra komiker fortsätter.

3. I TV-tipsen skriver Hans Kronbrink följande om Femme Fatale: "Brian De Palma får fortsätta göra stora produktioner, trots att nästan ingen minns när han gjorde en bra film senast (han har tyvärr också regisserat filmatiseringen av James Ellroys Den svarta dahlian med bland andra Scarlett Johansson som har biopremiär snart). Här vill han som vanligt leka en hypermodern Hitchcock men det slutar i en nästan dialoglös historia som mest liknar mjukporr."

Åh, DN!

Andra bloggar om: , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

1: Man behöver inte läsa en recension för att veta om man gillar Jackass eller inte.

2: Nämn nio stycken ståuppkomiker som är mer haussade än Pablo ute i världen.

3: Det är ju en skräpfilm och DePalma har aldrig gjort en riktigt bra film. Eller?

Martin Degrell sa...

1. Irrelevant. Det är en film som går upp på den svenska biorepertoaren den här veckan, precis som exempelvis Indigènes och Happy Feet; en film som recenseras i samtliga andra medier, förutom av någon anledning i DN. Jag har en aning om vad jag kommer att tycka om Happy Feet också, men skulle tycka det var konstigt om den plötsligt inte recenserades.

2. Vad ska det bevisa?

3. Vad man tycker om Femme fatale är såklart en smaksak - jag gillar den ganska mycket, trots eller kanske snarare tack vare de sleaziga Euro-miljöerna, den trashiga storyn och alla välbekanta teman om identitet och voyeurism.

Vad gäller De Palma är du dock helt fel ute. Kom igen: Greetings, Hi Mom!, Phantom of the Paradise, Sisters, Scarface, Dressed to Kill, Body Double, Carrie och Blow Out är alla suveräna filmer i min bok.

Anonym sa...

Jag kan hålla med om ettan.

Med tvåan menar jag helt enkelt att om man är på en sådan topp-tio-lista så kan man väl mycket väl klassas som "ett av ståuppvärldens mest haussade namn". Sen att han är skit är ju en annan sak.

Trean tyder ju på att vi har helt olika böcker.

Martin Degrell sa...

Fair enough.

Med min kommentar om Pablo-notisen ville jag bara säga det här: jag följer och frekventerar dussintals bloggar, sajter, podcasts och forum med inriktning på humor, framförallt standup, och framförallt amerikansk standup, och jag har aldrig - verkligen inte en endaste gång - sett eller hört en enda referens till Pablo Francisco; han må ha sina fördelar och sina fans, men där jag hittar min information är han en icke-entitet, varken bu eller bä - han finns helt enkelt inte. Läser man däremot de stockholmska tidningarna får man intrycket att han är det bästa och största namnet sedan Carlin, Pryor eller Seinfeld, och detta bara för att han råkar ha besökt huvudstaden ett par gånger och därmed förslagsvis fått en trogen, lokal publik. Medias uppförstorade slutsatser av detta begränsade kändisskap förstärker bara intrycket av total rundgång i de svenska tidningarna, samt en oförmåga (eller ovilja) att se vad som händer bortom ens omedelbara omgivning (om jag nu själv ska använda de breda penslarna).

That's the way I sees it.

Anonym sa...

1. Vi tröttnade på DN:s trista kulturdel så nu är det SvD istället. Det enda man missar är Strage. Tipsraden var betydligt roligare när Ika Johannesson höll i pennan.

2. Medioker? Nä, han är ju jävligt kul!

3. Fan, det borde vara skottpengar på att slentriandroppa Hitchcock så fort De Palma kommer på tal. Femme Fatale har sina stunder men är ju bitvis ganska pinsam (Banderas!). Hans Kronbrink är väl inte kultursveriges vassaste penna, ibland undrar man om han ens gillar film.

Sen får du inte glömma Rasing Cain! Kanske inte "suverän", men John Lithgow! In drag! Och som norsk psykolog! Sweet...

Anonym sa...

note: Pablos klipp på YouTube har setts ungefär en miljon gånger. Det kan ju förklara en del av hans popularitet.

Kristian Lundquist sa...

dumpa dn!! tröttare tidning finns inte. viva svd.se!! dom rapporterar ibland om saker utanför mälardalen.

John Eje Thelin sa...

Francisco anses iknappt ens värd att notera inom humor/standupkretsar i USA. Han lirar i b-ligans allra nedre skikt; och n var t.ex. garanterat inte ens nästan påtänkt i Comedy Centrals lista över de 100 bästa ståupparna nånsin. Han gick inte ens vidare i Last COmic Standings 2:s semifinal, för tusan.

Sen är han märkligt karisma-fri och verkar nästan lite förvånad varje gång han får skratt och applåder. Det är nåt tragiskt över hela hans uppsyn (jag har undertextat hans livevideo till svenska, så jag har haft tid att närstudera honom mer än jag hade orkat baserat på hans one trick pony-status).

Som Degrell påpekar; ingen som kan nåt om standup eller humor bryr sig det minsta om honom, vare sig för att hylla eller klanka ned på honom, eftersom han är helt och hållet ointressant som fenomen.

Jag förstår fortfarande inte hur fan Pablum gick och blev så förbannat stor här. Nån kanal måste ta och visa Comedians of Comedy här som kompensation.