måndag 12 juni 2006

Måndagsnotiser

Bara så ni inte tror att jag bara bloggar om fotboll nuförtiden (och apropå det, får se hur länge jag orkar köra de där matchgenomgångarna), så kommer här lite oumbärlig information:

  • Lucky Louie hade premiär igår på HBO, och första avsnittet var bra, med potential att bli ännu bättre. Det märks att det idag inte är norm med en gammaldags live studio audience för sitcoms - det blir stundtals en lite ryckig rytm då skådisarna tvingas anpassa sig efter skratt/jubel - men om ensemblen hittar rytmen (och det bör de göra, det här var det första av totalt tolv beställda avsnitt) kan det bli kanon. Vi som varit Louis CK-fans ett tag känner igen ganska mycket av hans ståupp-material i manus. Överlag finns det mycket att gilla med Lucky Louie, och jag ser fram emot flera avsnitt.
  • Pixars nya film Cars hade premiär i USA i helgen, och fick mestadels positiva omdömen - som vanligt (just nu 77% på Tomatometern). Är Pixar fortfarande ofelbara? Läser man diverse nät-fora får man dock en något splittrad bild - och diskussionerna går till mångt och mycket ut på den inneboende idiotin i filmens koncept: en värld som vår, men med bilar istället för människor. Till skillnad från tidigare Pixar-filmer finns det inget mikrokosmos à la Finding Nemo eller Toy Story, där de fantastiska inslagen är fullt logiska eftersom de följer sitt universums lagar, och exempelvis fiskarna relaterar vår värld i sin. Annan kritik jag stött på handlar om Cars påstådda cementering av ett idealiserat femtiotal och oviljan att erkänna den tidens problem, något Derek Smith berör i sin capsule. Cars kritiker vandrar stundom längs en tunn linje mellan rimlig diss och analt nörderi, men det är väldigt underhållande att läsa om. På A Special Thing, med start här, kan man följa en bitvis hysterisk diskussion: "Name almost any other animated movie and I'll show you how it makes sense on its own terms. But cars? Cars racing cars with other cars in the stands and car paparazzi taking pictures with big car-sized cameras, purportedly to be developed by a car in a dark-garage and printed in The New Car Smell Times, which informed cars read by holding it in their windshield wipers, maybe. I wonder who's car president?"
  • Minns ni när jag sa att jag skulle blogga om lite icke-fotbollsrelaterade grejer? Jag ljög.


White Lines (Don't Don't Do It!)

Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha ha. Jag tyckte väl att han verkade lite väl speedad när Argentina gjorde mål. Nu fattar man ju!

btw kom till Göteborg på torsdag. Jag har hittat världens schystaste fotbollsklubb som arrangerar feta visningar (av alla matcher faktiskt). Defenitiv avsaknad av oengagerade tittare. Billig öl och hög stämning och feta partyn efter matcherna däremot!

Anonym sa...

Kunde inte låta bli att kolla in trailern till Cars. Och plötsligt slog det mig...
Vem köper bilarna i bilaffären i den värld där Cars utspelar sig? Och, om det är som jag misstänker, räknas inte det som slaveri isåfall? Hmm...