söndag 18 juni 2006

FRA 1 - KOR 1



Var: hemma
Sällskap: Mathias
Mat/dryck: salta pinnar
Stämning: avslagen
Övrigt: Jag blir dum-europeisk i vissa fotbollssammanhang, till exempel då Tjeckien möter USA eller som idag när Frankrike möter Sydkorea (som bara heter "Korea" på engelska, vilket jag inte riktigt fattar). Av någon anledning blir jag sur och oresonlig, och väldigt pro Europa / anti de andra. Kalla det gärna fotbollskonservatism (för det är väl det det är). Förra VM, med Japans och Sydkoreas långa avancemang och fördelar av hemmaplan var således en pärs. Men nu gör i alla fall les bleus mål! Undrar just hur spelet blir mot Togo, då Zidane är avstängd. Förhoppningsvis bättre. Frågor: Varför spelade inte Ribery från start? Hur smugglar man in en tupp? Varför spelar Barthez? Varför måste allt gå via Zidane? Och varför kallar Lindeborg Zidane "Zinedine"? Är de kompisar? (Mest informativa kommentaren: "Zinedine... Zidane... Zinedine Zidane")

Andra bloggar om: ,

6 kommentarer:

Eveliina Kokko sa...

Och varför envisas alla med att säga Holland när det till och med på VM:s officiella hemsida tydligt står Nederländerna ? Jag har gett upp....

Anonym sa...

Hade precis samma undran; Hur tusan fick han in tuppen på arenan?

Anonym sa...

Ribery var den mest imponerande spelaren hittills i VM.
Men jag fattar inte grejen med det europeiska. Klarar inte av kolonialism ens i neo-form. Dessutom måste fransk fotboll 2006 vara det mest ospännande som finns.
Och hur fan kunde man INTE hålla på USA i Italien-matchen? Jag tenderar att hålla på det lag som är minst bullshitters. (Nästa varje match kan sammanfattas som Bullshitters vs. Underdogs.)

Martin Degrell sa...

Rent generellt håller jag med: jag är definitivt inte en kolonialromantiker eller en person som tycker att allt var bättre förr; fotbollen går ständigt framåt och jag uppskattar verkligen när "nya" lag går långt och VM blir ett sant globalt fenomen - men ibland blir jag bara sån. Det är kanske inte så smickrande, men det är sant. I det här fallet håller jag ju dessutom lite på Frankrike. Men visst, les bleus har inte gjort många glada hittills. Hoppas det lossnar utan "Zinedine... Zidane... Zinedine Zidane".

Vad gäller USA är det en principsak, fotboll som den sista icke-amerikaniserade arenan etc. Jag älskar att hela landet är så ointresserat av fotboll (relativt sett); har inget emot att det förblir så. Men det är väl en försvarsmekanism också - jag inser ju precis som alla andra att när USA väl fått upp ångan kommer de att vinna VM om sådär 12 eller 16 år. Med samma ointresserade fans.

(Delade känslor alltså, och inte alltid helt logiska. That's football. Jag har inte så mycket emot USA:s lag som sådant. Och jag såg som sagt inte ITA-USA.)

Anonym sa...

Fotboll är inte rationellt, det är helt sant och visst. För egen del känner jag inte alls igen den där pro-Europa-känslan utan satt och smyghöll på Sydkorea nästan hela vägen (trots att jag gillar individuella franska spelare som Henry (såklart) och Wiltord).

Jag tycker nämligen det är bra att fotbollens centrum (Europa/Sydamerika) utmanas mer och mer av periferin (Afrika/Asien). Det är roligare att titta på internationell fotboll nuförtiden, jämför t ex VM 2002 och 2006 med 1994. Bara på de korta åren har det hänt ganska mycket. Det finns nästan inga lag man bara kan köra över (möjligen med undantag för Saudiarabien) i VM-sammanhang längre, alla lag kan på en bra dag utmana alla andra lag. Detta är bara positivt och med det i tankarna kan jag inte annat än att hålla på lag som Sydkorea och Japan.

Och naturligtvis är det Kina som är framtidens fotbollsnation, inte USA... När väl Kina lär sig spela fotboll kommer de vinna typ 10 VM på raken och troligen ett par EM med när de planenligt invaderar Europa år 2020...

hälsar
Henrik

Anonym sa...

Global Fußball OK!

Jag höll på USA mest för att jag inte gillar italiensk fotboll. På samma sätt kommer jag aldrig att kunna hålla på Argentina i en match. Troligtvis inte ens om de möter Italien. Om det sker så kommer jag förmodligen att försvinna i ett rökmoln av den paradoxala situation som mitt sinne kommer att genomlida.

Argentina får vara i hur bra form som helst. Men jag gillar dem inte. Italien får vara hur mycket "klassisk fotbollsnation" som helst. Men jag gillar inte dem heller.

Att jag höll på Sydkorea istället för Frankrike berodde nog mest på att det hade varit en roligare skräll. Man har ju humor! ;)