onsdag 14 juni 2006

Förtydligande

Jag hatar inte Brasilien. Och jag hatar inte deras fotboll. Men jag hatar myten. Kanske svårt att förklara, men Paul McInnes, på en av Guardian-bloggarna, är lite inne på samma spår, även om han har en tendens att spetsa till saker och ting. Dock:

"Because not only are Brazil supposed to be far better at football than anybody else (though, imho, it was the Croats who showed the neater technique last night), they are better because of their ideology, they are better because they believe in the beautiful. But if that isn't a load of old marketing hogwash I don't know what is."

Läs resten här.

Andra bloggar om: ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du flaggade ju för att du kanske inte skulle orka skriva om alla matcher. Så bara för att ge dig lite fuel inför kommande matcher/referat så vill jag meddela att de som skrivits hittills har roat mig mycket.

Tack!

ps. Imorgon gäller det... ds.

Anonym sa...

Se även http://blogg.expressen.se/jesper

Grym VM-blogg i största allmänhet, och han skriver även om myten Brasilien mm. (Inlägget "Rasmusson på luffen")

Anonym sa...

Jag fattar precis vad du menar. "Jogo bonito", "samba" och allt det där, plus förstås alla myter om kidsen som spelar sig upp ur favelan... Och de är ju själva aktiva medskapare till myten, i vilket annat land skulle t ex parlamentsförhör modell KU hållas med spelare efter att de förlorat i en VM-final?

Jag såg också matchen. Jag hoppas på Kroatien i nästa match, de var mycket riktigt det bättre laget.

hälsar
Henrik