fredag 13 januari 2006

Fredagsförströelse


  • I onsdags var det International Showgirls Day, och det roligaste man kan läsa i efterdyningarna av den händelsen är Eric Hendersons lista över citat från filmen, komplett med ljudfiler och kommentarer. Denna osannolika Verhoeven-rulle är nu, tio år efter sin premiär, föremål för en bisarr kultifiering, pådriven av bland andra just Eric, vars svallande recension på Slant (och uttalanden som "easily the most significant film of the 1990s") är en del av det lätt besatta uppropet för en återuppskattning av filmen som just nu sprider sig, och som till och med räknar in Jacques Rivette i sina led. Jag har bara sett Showgirls en gång - och är än så länge inte ett fan, även om den onekligen är hysterisk och inte så lite vulgär - en bomb av sleaze som jag på något plan borde uppskatta mera - och jag kan nog tänka mig att se om den inom kort.
  • Apropå filmer med dåligt rykte (rättvist den här gången): hemmaklipparen Zoltar har satt ihop det 'bästa' av Arnold Schwarzeneggers insats i Batman and Robin, med absurt resultat - Mr. Freeze.
  • 2005 års bästa film? Min lista dröjer ytterligare några dagar, men tills dess kan man utforska Critics' Top 10, där (amerikanska) kritikers topplistor sätts samman till en enda stor listfest. Tidigare år finns arkiverade. Utmärkt för komplettister, men se upp - man går efter amerikanska releasedatum, inte IMDb.
  • Brian M. Palmer har god smak när det gäller humor. På hans hemsida finns flera väldigt bra och roliga konversationer med folk som David Cross, Zach Galifianakis, Stella-gänget, Michael Cera och Alia Shawkat.
  • Programmet till årets filmfestival i Göteborg finns här (som PDF här). Har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska åka eller ej, men med risk för att låta som en tråkmåns är utbudet inte så värst lockande. Mängden seminarier och föreläsningar är imponerande, men dess innehåll bara sådär spännande. Det stora undantaget är förstås närvaron av Jan Svankmajer, och visningen av hans nya långfilm.

4 kommentarer:

Anonym sa...

I Q Hunter (aktiv vid DeMontfort University in Leicester) är väl en annan namnkunnig Showgirls-förespråkare (hade en artikel i ämnet i herr Degrells "egen" tidning Film International för ett par år sedan om jag inte missminner mej).

Jag har också bara sett den en gång. Anti-realistisk milstolpe? Eller så är den bara helt enkelt kass ;-).

hälsar
Henrik

Martin Degrell sa...

Att IQ skulle vara Showgirls-förespråkare förvånar mig inte alls! Artikeln minns jag dock inte, men det var före min tid på FI - ska gräva lite.

Anonym sa...

IQ Hunter skrev tre artiklar i Filmhäftet om Verhoevens filmer Starship Troopers, Showgirls och Hollow Man. Mycket läsvärda, som jag minns det. Minns däremot inte vilka nummer det var, de försvann i en flytt. Martin, kan man beställa tidigare årgångar av Filmhäftet när hemsidan är up and running igen?

Martin Degrell sa...

Från och med slutet av januari, dvs närsomhelst nu, kommer man att kunna beställa tidigare nummer av FI direkt från Intellect Books i England (i mån av tillgång). Det är än så länge lite oklart hur det blir med gamla nummer av Filmhäftet; vi sitter på de fysiska exemplaren, men efterfrågan har i princip varit noll de senaste åren. Vi har dock planer på en total digitalisering av samtliga volymer, från 1972-3 och framåt - ett monumentalt arbete - och de blir i så fall med största sannolikhet tillgängliga via hemsidan som PDF:er. Men det ligger längre fram i tiden.