måndag 17 juli 2006

I väntans tider



Förhoppningsvis kommer Film International #21 från tryckeriet den här veckan. Det är ett otroligt spännande nummer, ett sånt man vill visa upp för folk när de ber en förklara FI:s idé - kolla här, this says it all. Precis en sådan bredd vi skulle vilja ha i varje nummer. Nick Heffernan berättar historien om Dennis Hoppers vansinnesprojekt The Last Movie, Daniel Garrett gör jämförelser mellan förlaga och adaption i fallet Brokeback Mountain, Jasper Sharp inleder en tudelad grundlig redogörelse för den japanska animens bortglömda rötter, Robin Wood gör ännu en närläsning - den här gången av Patrice Chéreaus Son frère, och Xavier Mendik presenterar en receptionsstudie, med tillhörande intervjuer och analyser, av skräckfenomenet Ginger Snaps. Lägg därtill tonvis med recensioner, samt festivalrapporter från så vitt skilda ställen som Miami, Yurabi, London, Philadelphia - och Nepal!

Som vanligt uppmanar jag alla som är intresserade av film att prenumerera, eller åtminstone plocka upp ett exemplar av tidningen om man har möjlighet. Jag har fortfarande ingen komplett lista över försäljningsställen i Sverige, men jag jobbar på det.

Andra bloggar om: ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har inte sett Brokeback Mountain än, men jag förstår varför de ville göra film på novellen. Förutom det homosexuella sexet och slutklämmen (som jag inte vill avslöja för de som inte känner till det) så minns jag novellen som ungefär lika tom eller ödslig som landskapet den tar sitt namn efter - även om man jämför med andra noveller. Dvs, det är relativt fritt fram för Larry McMurtry att utveckla narrationen hur han vill utan att för den skull göra våld mot förlagans integritet. Samtidigt har han explosiva temata att leka med. Hade jag kunnat skriva manus hade jag älskat att ha en förlaga som Proulx novell.