måndag 27 mars 2006

En förklaring



Förra veckans besatthet vid de tre olika Body Snatchers-filmatiseringarna var inte helt och hållet spontan. Bara nästan. Idag körs nämligen ännu ett blog-a-thon, denna gång om "the films of Abel Ferrara", och i samband med detta hade jag tänkt uppmärksamma paralleller mellan Ferraras Body Snatchers och Siegels och Kaufmans versioner, eftersom jag tycker att alla tre filmerna är bra och intressanta, om än på olika sätt. Det blev dock inte alls vad jag tänkt mig, men bitvis var resultatet ändå ganska spännande. Så jag skippade eventuella analyser och valde att bara behålla bilderna, och resultatet i sin helhet finns nu på Detoured. Där kan man också hitta länkar till resten av blog-a-thonet.

Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur står sig Siegels version mot de andra? Har haft något oförklarligt inre motstånd mot att sätta mig ner och se den.

Martin Degrell sa...

Den är utmärkt! Alla tre fascinerar mig, och frågan är om det inte är ett unikt fenomen, att tre filmatiseringar av basically samma story lyckas vara sevärda - på helt olika sätt och utifrån helt olika premisser dessutom.