Nate Harrison har i Can I Get an Amen? gjort en ganska så knastertorr men ändå fascinerande och noggrann dokumentation av ett breakbeats födelse och utveckling under drygt 40 års tid, från den oansenliga födelsen på b-sidan av en obskyr soulsingel i slutet av 60-talet, via idogt användande inom hiphop och jungle under 80- och 90-talet, till status som copyright-allmängods och reklamfilmssoundtrack under 00-talet. Det handlar såklart om amen-beatet, en av de viktigaste byggstenarna för samplingsbaserad musik de senaste decennierna, ett ikoniskt beat som legat till grund för hela musikgenrer och som fortfarande används flitigt av många producenter. Harrisons genomgång innehåller också en intressant diskussion kring vad som händer, juridiskt och konstnärligt, när ett beat avlägsnas så långt från sitt ursprung och cementeras i andra kulturella uttryck, där det anammas och görs till något annat än vad det från början var. En liten lektion i musikhistoria.
YouTube har dessvärre precis infört en övre gräns på tio minuter för allt man laddar upp där - naturligtvis helt idiotiskt - men DVblog är snälla nog att hosta en Quicktime-version av Can I Get an Amen?. Den finns här (och är 18 min lång).
Bonus 1! I dokumentären nämns massvis av låtar, bland annat Straight Outta Compton av NWA. Som av en händelse finns denna låt med på The Rap De Rap Show, en hiphop-mix jag satte samman för ca två år sedan, och som nu exklusivt och under en begränsad tid åter finns tillgänglig online, här. 76 minuter golden age-hiphop ni inte vill missa. (Behöver ni en komplett låtlista, säg till.)
Bonus 2! I dokumentären pratas det även en hel del om jungle och drum & bass. Här erbjuder jag två fullängdsexempel på beatet som det används i dessa genrer, dels med en riktig klassiker, Peshays Piano Tune, och dels med amen-mästaren Remarcs vilda dekonstruktioner i R.I.P. (bägge från 1994).
***
Nytt blogg-index: Jag har placerat min blogg i Malmö på bloggkartan.se.
Andra bloggar om: film, musik, dokumentär, amen, breakbeat, hiphop, jungle, drum & bass, Peshay, Remarc, NWA
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar