söndag 10 oktober 2010

10-10-10


Kl 10.10 idag intog jag en mycket god frukost med min WS-kollega Per Perstrand på ett söndagssömnigt hotell i Norrköping. Jag hade kvällen innan deltagit i filmfestivalen Flimmers pitch-tävling (Per hade framgångsrikt hållt i festivalens filmquiz). Tillsammans med tre andra jurymedlemmar lyssnade jag på fem pitchar från några unga lovande filmskapare, hittade efter mycket om och men en vinnare (alla hade sina för- och nackdelar, alla var spännande), och spenderade resten av kvällen i en studentlya där vi i juryn kände oss otroligt gamla. Uråldriga, till och med.

Det var andra gången i mitt liv som jag var i Norrköping. Första gången körde jag bil upp på ett spårvagnsräls, stoppades av polisen och spenderade ett och ett halvt dygn ombord en ubåt. Men det är en annan historia.

***

Idag, 10-10-10, fyller The Best Show on WFMU tio år. Tio sanslösa, makalösa, utmattande år. Tom Scharpling och Jon Wurster förtjänar varje tapperhetsmedalj de kan få. Världens bästa radioshow i modern tid, roligast, störst, vackrast - och samtidigt kriminellt underskattad och häpnadsväckande "okänd" bland icke-aficionados. Som min vän Chris skrev på twitter: "The greatest American achievement in comedy of the last 10 years." Jag är stolt och glad över att känna Tom och Jon, och att producera Best Show Gems ihop med dem är en enorm ära.

***

Apropå WFMU så pågår just nu en auktion på eBay som syftar till att samla in pengar till radiostationen. Fram tills på tisdag kan man buda på en uppsjö grejer, som exempelvis låtlistor från band som spelat på stationen, och serieböcker av Robert Crumb. Men eftersom det är WFMU finns det även mer udda auktionsföremål, som VIP-biljetter till en inspelning av The Colbert Report, sitta med på en read-through med The Simpsons, dricka te med Magnetic Fields-gubben Stephin Merritt, sjunga med Yo La Tengo, spendera en dag i WFMU:s enorma skivbibliotek, och massor av andra mer eller mindre excentriska saker. Hela listan här.

***

Nu är jag sjösjuk efter att ha åkt X2000 i andra klass utan åksjuketabletter. Jag är dessutom väldigt trött, hungrig, och så har jag nackspärr. Den har jag haft sedan i fredags, och jag kan knappt röra på huvudet utan att jag vrider mig i plågor. Gått på värktabletter hela helgen. Smort in axlar och nacke med Voltaren-gel. Osv. Illa illa. Det händer mig ungefär var femte år. Imorgon ringer jag en kotknackare.

Inga kommentarer: