torsdag 8 mars 2007

Uppgradering

Igår gick jag från det här



till det här



(dåliga bilder, sorry)



tack vare den här



Jag har en halvkass DVD-spelare, en defekt förstärkare utan surroundljud, ingen duk, och världens minst lämpade rum för hembio -bara en massa konstiga vinklar, ett stort fönster och en knölig soffa och en bar som möjliggör ganska exakt ett sätt att möblera på - men min projektor är min nya bästa vän. Stort och fint och skarpt och grant, trots alla icke-optimala kringarrangemang. Går man från TV till projektor är man kanske lättimpad. Värmde hursomhelst upp den med klipp från The Red Shoes, Tom Goes to the Mayor, Sullivan's Travels, The Life Aquatic och When the Levees Broke. Såg Man U vs Lille igår kväll. Första hela filmen blev otippat A Huey P. Newton Story nu idag. Bra start!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt! Grattis!

Eva Agnes sa...

Hej Degrell!
Grattis till "bort med tv" och in med "biograf".
Skulle vilja fråga dig om var man får tag på Chambre 666? Är nämligen sedan sextiotalet en stor beundrare av Rainer Werner. Har nog sett allt han gjort, tror jag.
Det skulle vara fantastuskt att se Chambre 666.
Många hälsningar från Jesper-Ganslandt-Mamman- Eva

Martin Degrell sa...

Eva: jag tror Chambre 666 än så länge bara finns på tysk import-DVD och som del av en engelsk Wim Wenders-box (som finns att köpa via svenska video-sajter men som knappast är värd pengarna om man bara är ute efter Chambre 666).

Å andra sidan är Fassbinders gästspel väldigt kort, nästan försumbart.

Antar att du sitter bänkad framför Berlin Alexanderplatz ikväll? Själv väntar jag till DVD:n.

Eva Agnes sa...

Jag orkar tyvärr inte vara uppe en hel natt och se Berlin Alexanderplatz. Jag inväntar också DVD:n. Då kan jag se den i min egen takt.
Kram Eva

Eva Agnes sa...

Sorry Martin, but I onbly know you and my sister Marie who are a bloggers. Thus, this game is being sent over to you. Do what you like. One of my former pupils started it so I didn't want to disappoint her by neglecting participation.
Eva

Eva Agnes sa...

Martin, to know what to do you have to go to my blog and view the rules.

Martin Degrell sa...

Jag är inte så mycket för sådana där blogg-utmaningar, är jag rädd. (Det är faktiskt tredje gången på en vecka jag fått samma utmaning.)

Patrick S sa...

A Huey P. Newton Story hade jag väldigt svårt för när jag såg den på Sthlms filmfestival för flera år sen. Roger Guenveur Smith är fasen omöjlig att förstå. Filmen får säkert en helt annan kvalitet med textning.

Martin Degrell sa...

Jag såg den utan textning... tyckte inte det var så klurigt att hänga med, men kanske underlättades det av att jag var ganska påläst om Huey Newton och grabbarna; den dyker verkligen rakt in i mannens psyke utan vidare förklaringar. Därmed inte sagt att jag är kluven till filmen - jag pendlade ideligen mellan att tycka Smith var enerverande, till att sitta och viska "tour de force"...