söndag 11 februari 2007

Mycket att glädjas åt i SSP 102



Andra avsnittet av The Sarah Silverman Program innehöll massor av roligheter. Det gjorde förvisso det första också, men som de flesta premiäravsnitt handlade det mest om att etablera en struktur och ton för serien, vilket även gjordes, tämligen effektivt och med stort självförtroende. Den riktiga behållningen i premiären, åtminstone för alla Mr. Show-fans, var dock Jay Johnston i rollen som den rekorderlige polisen.



Avsnitt två var som sagt betydligt tätare på skratt. Zach Galifianakis gästar som en hemlös man med en mörk hemlighet. Brian Posehn har en Titannica-t-shirt på sig. Jill Talley dyker upp som spöke. Zach äter ett bananskal. Jays vedervärdiga porträtt. Brians köttmask. Rånarna. Doug Bensons lilla cameo. Brians och Zachs fantastiska karate-fight. Så mycket att gå igång på.



Ändå har jag än så länge inte golvats av programmets humor, på samma sätt som jag gjorde av exempelvis Stella, som hade ett liknande upplägg och produktion. Jag tillhör, något motvilligt, det läger som tycker att Sarah själv är seriens svaga länk. Paradoxalt nog. Eller, såhär: jag gillar verkligen Sarah, men de gånger jag aktivt ogillar det jag ser i programmet (och det händer) har det alltid med Sarah att göra. Inte så konstigt, förstås, eftersom det är hennes show från början till slut, och hon är med i nästan varje scen, men ändå. Hennes sångnummer har jag aldrig varit speciellt förtjust i - de drog ner betyget på Jesus Is Magic - men jag stör mig ännu mer på den allestädes närvarande kiss&bajs-humorn, som jag helt sonika inte tycker är kul. Och eftersom så mycket i SSP bygger på den typen av lowbrow-humor kan jag liksom inte garva fullt ut. Och det är synd. Jag hoppas det tar sig, och om andra avsnittet är en trend så går det åt rätt håll. Det är så många duktiga människor inblandade i programmet - de förtjänar bättre material att jobba med.

Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

eff sa...

Åfan, bra tips. Det måste jag kolla upp. Och juniorsenil som jag är har jag glömt flukta Stella också, annat än de få klipp jag såg för länge sen som jag skrattade mjälten ur led åt.

Martin Degrell sa...

Stella är ett måste! Och så började ju Tim and Eric Awesome Show, Great Job! i söndags. Hela första programmet finns att se hos adult swim (har ingen direktlänk). Kommer att skriva om det senare i veckan, ev efter något avsnitt till.

John Eje Thelin sa...

men jag stör mig ännu mer på den allestädes närvarande kiss&bajs-humorn, som jag helt sonika inte tycker är kul. Och eftersom så mycket i SSP bygger på den typen av lowbrow-humor kan jag liksom inte garva fullt ut. Och det är synd

Dude, stop reading my mind.

Avsnitt 3 var en uppryckning vad det gäller den aspekten, i alla fall.