fredag 23 februari 2007

Minimässa och helg

Imorgon förmiddag spatserar jag 100 meter bort till Inkonst här i Malmö. Det arrangeras en minimässa för små förlag och tidskrifter, och jag och resten av Film International-redaktionen är på plats för att informera om vår verksamhet för de som är intresserade. Rabatterade tidningar säljer vi också. Och så lottar vi ut en helårsprenumeration. I övrigt anordnas det uppläsningar och annat trevligt i lokalen. Det kostar en tjuga att gå in, och är öppet mellan 11-18.

***

Ingen Oscar Watch för mig på söndag - får inte in eländet, min enda allierade i saken har inte heller comhem, och Danmark visar inte ens galan i år. Kanske lika bra det. Jag har försökt engagera mig så lite som möjligt i racet - kanske har det att göra med att startfältet är ganska jämt. Jag har svårt att föreställa mig någon prisfördelning jag skulle rasa mot, nomineringarna är i mångt och mycket antingen välförtjänta eller logiska, och det finns ingen Crash som skulle kunna ställa till det. (Och utifrån ett rent galaperspektiv skulle jag hellre vilja se The Independent Spirit Awards, som delas ut imorgon och liksom förra året MC:as av Sarah Silverman.)

***

Kort om Notes on a Scandal, som har svensk biopremiär i dag: mycket, mycket bättre än väntat. Jag gick in tämligen neutral, med förväntningen att se ett litet brittiskt drama med bra skådespeleri, men kanske inte så mycket mer. Men Patrick Marbers manus (utifrån Zoe Hellers bok) är sylvasst och dräpande bittert, inte minst i Judi Denchs dagboksanteckningar, som fungerar som filmens narrativ. Dench och Cate Blanchett är mästerliga bägge två - deras helt olika spelstilar möts och samexisterar på ett sätt som jag knappt trodde skulle gå.


Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: