lördag 4 mars 2006

"You smell like a dead papa!"

Konstig vecka. Ena stunden upp, andra ner. Kastas mellan ytterligheter. Måste vara hittepå-årstiden. Ena stunden är jag nöjd med det jag åstadkommer, och så plötsligt: panik över otillräcklighet, torftighet, obeslutsamhet. Ena stunden skiner solen, andra stunden ser jag snö - förhatlig, oändlig snö - falla utanför fönstret. Ena stunden frossar jag i idéer och vidunderliga framtidstankar - bara för att drabbas av strålande smärta från nacke-axel-huvud via armen ända ut i fingerspetsarna, som får mig att tänka: är det så här en hjärtattack känns?

Men jag har ändå fått ganska mycket gjort i veckan, och det jag har gjort har (hittills) mottagits väl. Nu återstår bara några småtexter att skriva, samt att rodda ihop bilder (och vara witty till alla bildtexter) till nya numret av Film International, och äntligen sjösätta den nya hemsidan, som legat nere pinsamt länge vid det här laget (även om man generöst nog kan läsa hela nya numret som PDF på den tillfälliga sidan). Kolla in den på måndag, då är den nog igång ordentligt.

Och så har jag köpt en ny telefon. Jag har visserligen inte använt den som telefon ännu, så egentligen vet jag inte om den funkar, men man kan både lyssna på musik och ta kort med den. Det går bra:


(solida torrmarinader för alla tillfällen + passepartout-jalapeño-kryddmix)

Mina goda vänner BergBerg har varit i tidningen! En artikel i Sydsvenskan som man kan ha blandade känslor inför. Men det är ju så kul att de har ett företag och klarar av det trots att de är tjejer och mest trallar omkring och är lite virriga och gör roliga saker! Hursomhelst: anlita dem nu.

Annars så har det varit en bra vecka för god humor. I USA var det premiär för ännu en cash in-produkt från Monty Python-gänget: Monty Python's Personal Best, där varje medlem fått en timme på sig att presentera sina favoriter från Flying Circus-tiden (Graham Chapmans avsnitt sattes ihop av de andra fem). 100% gammalt material, förutom introduktionerna, men vill man ha en best of-samling är det väl inte helt fel. Går på amerikanska PBS nu, men de individuella avsnitten finns att köpa på DVD också. En box med samtliga avsnitt släpps i slutet av mars.

Betydligt mer spännande, och som av en händelse, dök det i veckan också upp tidigare i princip osett material av och med Python-gänget, från ett högst oväntat håll. 1975 befann sig hela gruppen i USA på en promotion-turné för Monty Python and the Holy Grail, som precis haft premiär. Första stopp blev PBS-stationen KERA-TV i Dallas, Texas - den första kanalen som visade Flying Circus i USA. Intervjun, inspelad i en störtskön studio med en ung publik, sändes live på KERA 1975, och har inte setts av någon sedan dess. Förrän nu. Det är den överambitiöse ynglingen Jesse Thorn på The Sound of Young America som på något sätt kommit över klippet, och han delar nu med sig. Läs mer, och se hela härligheten, här.

Aziz Ansari har fått höra att han är "the next big thing" av allt och alla ganska länge nu. Men istället för att bekymra sig över förväntningar och press från omgivningen fortsätter han och hans kompisar i sketchgruppen The Human Giant att göra kortfilmer och uppträda på små improv-scener med samma avväpnande och smånördiga stil som vanligt. Har man inte möjlighet att se Aziz och de andra live får man nöja sig med det som finns på nätet, exempelvis Other Music (tillsammans med Andy Blitz), som borde intressera alla musikfascister och/eller High Fidelity-fans:



Flera andra filmer, av vilka den fåniga showbizagent-satiren Shutterbugs är ett måste, finns här.

Det här måste också ses:



Världens bästa Zach Galifianakis bufflar sig och tar över Fiona Apples video till It's Not About Love. Jag är inget stort Fiona-fan (låten är väl OK), men det blir bra ändå. Och Zachs skägg ~ mitt skägg. Nästan.

Zach har förstås provat på det där med musikvideos förr. Se här bara:



(YouTube-backlashen förresten: det var väl bara en tidsfråga innan TV-bolagen började fatta vad som händer på världens just nu mest oumbärliga site. Mycket riktigt: NBC och Fox har börjat firebolta* uppladdade klipp från Late Night with Conan O'Brien, Arrested Development, Saturday Night Live, osv. CBS (Late Show with David Letterman) och Comedy Central (The Daily Show, The Colbert Report, Chappelle Show) är inte lika raska. Det roliga är såklart att bolagen inte hinner med - de klipp som hittills undkommit är alla uppladdade de senaste dagarna, och lär återkomma i olika inkarnationer. Men vi YouTube-anhängare får nog vänja oss vid att många klipp i fortsättningen kommer att vara mer dagsfärska, för att sedan försvinna när "rättvisan" hunnit ikapp. Klipp från YouTube, Google Video och andra ställen går dock att spara ner till hårddisken, vilket Francisco Javier Moya Suárez lär oss här.

Jag har dock fortfarande lika lätt för att fastna i timtal framför alla klipp; det är en utmaning i sig att komma på det mest udda, bisarra att söka efter och faktiskt inte få några träffar - om det så rör sig om galna biljardtrick, Zlatan-highlights, eller ett möte mellan JLG och the Woodster.)

Oscarsgala på söndag. Ska naturligtvis hålla mig uppe och se den, inte minst för Jon Stewarts skull. Var aldrig orolig över att ingen svensk kanal skulle visa den, DR brukar vara pålitliga, så även i år. Jag offentliggör ingen tipsrad, men jag är med i en semi-seriös pool, och jag lovar att redovisa mitt resultat på måndag. Inför galan: lite E!-parodi från Peter Serafinowicz och c:o. Pacino-imitationen - den tusende i ordningen - har man kanske sett förr, men när såg du en Alan Alda-imitation senast?








* se där en referens du inte väntat dig

1 kommentar:

John Eje Thelin sa...

OM-sketchen var teoretiskt sett kul, men tajmingen var så inihelvete off genom hela att det mest blev pinsamt.

Men tack för Zach. Han är en gud.

Alan Alda-imitationen var duktigt prickad, f.ö.