tisdag 12 oktober 2010

NaNoWriMo

Nån annan som tänkte skriva en roman i november? Jag vet att det heter National Novel Writing Month, och att det är Amerikat som avses, men det har väl inte hindrat folk förr? NaNoWriMo som koncept har liksom legat och skvalpat i bakhuvudet på mig i några år, men jag har aldrig ens övervägt att göra det, inte på allvar. Kanske att jag någon gång kastat ur mig ett provocerande "det där skulle jag kunna göra på halva tiden, om jag verkligen velat". Häromdagen påmindes jag igen om fenomenet när en god vän påpekade att såväl han som hans bättre hälft tänker göra ett ordentligt försök i år. Så jävla duktigt. Kan de så kan jag?

Konceptet i sig är ju ganska enkelt ändå: "Writing one 50,000-word novel from scratch in a month's time." Bedrägligt enkelt, kanske.

OK, "from scratch". Så man får inte skriva något i förväg, men nog får man väl planera? Fundera? Ha en tankeverksamhet, en inre monolog om det? Det tycker jag. Vem ska hindra mig, tankepolisen? 50 000 ord är inte så farligt. Runt 100 sidors text kanske, något kortare beroende på hur komprimerat man skriver.

Lätt.

Inga kommentarer: