torsdag 23 februari 2006

Åh, Patrice



Settle for My Love

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt. Men vad hände sen? Hon var ju trots allt bara 22 när annonsen publicerades. Noterar också att hon gick på musikskolan "Eurythmics". Där ser man var det namnet kom från...

Martin Degrell sa...

Ja, vilken rolig detalj!

Det är ingen hemlighet att jag älskar Patrice Rushen. Och vilken underbar annons. Om hon var 22 där är den från typ 1976, och då hade hon redan gjort tre plattor under eget namn, samt (som annonsen nämner) spelat med massor av folk. Hennes bästa tid låg dock mycket riktigt framför henne, från 77-84, ungefär. Hon skrev, producerade, spelade, sjöng - en otrolig talang.

Den länkade Settle for My Love är kanske hennes allra bästa låt, från 1980 års Pizzazz (den och en handfull andra fantastiska låtar finns med på samlingen Haven't You Heard? - The Best of Patrice Rushen, som varmt rekommenderas).

Idag vet jag inte riktigt vad hon gör, men jag hoppas hon lever gott på hiphop-royalty-pengar från till exempel Paris, Mobb Deep, och inte minst Will Smith (som snodde slingan från Forget Me Nots till sin Welcome to Miami.

Anonym sa...

Ja verkligen, ååh Patrice! Den där skulle jag vilja ha på väggen.
Har nåt minne av att George Micheal också snodde Forget Me Nots till Fast Love, utan att uppge det, och fick betala rejält för tilltaget. Jag gissar att Patrice än idag skrattar hela vägen till banken.

Staffan B sa...

Vem kan motstå någon som heter nästan likadant som Martin Degville i Sigue Sigue Sputnik?