onsdag 4 januari 2006

Döda män



Tillbaka från Stockholm med lock för örat och väskan full av parfym (ej utspilld) gör jag nu en sista rush för att hinna se så många 2005-filmer som möjligt innan jag obevekligt sätter min topplista - har exempelvis inte sett ett flertal stora blockbusters, som King Kong, HP4, SWIII och Narnia, vilket nästan känns som krav innan man sammanfattar året, oavsett om de placerar sig på en eventuell lista. Om jag skakar av mig förkylningen kommer jag att trängas med kidsen på bio resten av veckan.

Samtidigt känns det skönt att kunna kicka igång filmtittandet i år (om man bortser från de redan sedda bakisfilmerna på nyårsdagen) med två fantastiska filmer: Shane Meadows Dead Man's Shoes - hopplös, kompakt, enkel men poetisk, bästa hämndfilmen sedan... Point Blank? - och Werner Herzogs rörande, grävande och oändligt fascinerande dokumentär Grizzly Man, om amerikanen Timothy Treadwell, vars naturidealism fick honom att bosätta sig bland, och till slut falla offer för, ett bestånd grizzlybjörnar i Alaska. Herzogs nyfikna och analyserande berättarröst över Treadwells egna bilder ömsom anklagar, ömsom sympatiserar med den vilsna, sentimentala äventyraren, som såg det som sin uppgift att skydda björnarna från andra människor, och civilisationen. Till skillnad från många andra Herzog-dokumentärer hamnar inte Herzog själv i fokus; han hittar en perfekt balans mellan iakttagare och närvarande kommentator.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Väskan full av parfym? Nu blir jag intresserad. Något till mig?

Anonym sa...

Jag såg Grizzly Man häromdagen också. Gillade den mycket, det var dessutom min första Herzog-film. Har du sett The White Diamond eller Wild Blue Yonder(som tydligen har gått på BBC, så den borde gå att få tag på)? Laddade desssutom genast ner Aguirre och Fitzcarraldo. Vad tycker du om hans andra filmer? Något som man _måste_ se?

Martin Degrell sa...

The White Diamond (som hamnade på Slants topp 10 även om den egentligen är från 2004), ska jag försöka se inom kort, den finns på DVD iaf. Jag är ingen komplettist-expert på Herzog, men hans samarbeten med Klaus Kinski är måsten, och då kanske framförallt Aguirre, som är ett vackert, skitigt, febrigt mästerverk. Om möjlighet finns, se även My Best Fiend, dokumentären om deras samarbete. (Det finns för övrigt en fin box med alla Kinski/Herzog-filmerna, inkl dokumentären.)

Herzogs dokumentärer är jag väldigt förtjust i; han har gjort massor, och långt ifrån alla finns tillgängliga på DVD. En av de som inte finns är God's Angry Man, en fantastisk halvtimmeslång dok om en synnerligen arg TV-evangelist. Men två som finns på DVD är också två av hans bästa: gulfkrigsfunderingen Lessons of Darkness och den enastående berättelsen Little Dieter Needs to Fly, som rekommenderas varmt.