tisdag 13 december 2005

Topp

Nu börjar best of-listorna för 2005 att trilla in, och "the awards season" är igång. LA Film Critics var som vanligt först ut bland prisutdelarna, New York följde strax därefter. Idag publicerade Slant sin årsbästalista: en del förväntad fixering vid amerikanska releasedatum - kom igen, Kaïro är faktiskt från 2001! - men annars många spännande val. Och nu är jag sprickfärdig av förväntan inför The New World, om vilken de säger: "when it came to pure artistry, no work—mainstream, independent, or foreign—was equal to Terrence Malick's The New World".

Jag brukar kunna sammanfatta ett filmår ungefär ett år senare - det finns inte en chans att jag hunnit se alla filmer jag velat redan i december av ett givet år. Att gå efter svenska releasedatum går också bort, alla seriösa listmakare går efter IMDb och inget annat. Denna disclaimer till trots tänker jag ändå göra en lista, mest för att se vad det blir för resultat. Många filmer återstår att se, inklusive flera kandidater för en möjlig topplista, men jag ska försöka hinna med några till innan nyår. Återkommer med listan då.

Inga kommentarer: