fredag 2 juni 2006

T minus 7

Hur jag vet att VM närmar sig:

1. Jag finner mig själv desperat jonglera deadlines, resor, åtaganden och andra måsten för att kunna se ett absolut maximalt antal matcher, helst samtliga. Jag vet redan att det inte kommer att hålla, och jag är redan otroligt irriterad över detta faktum.

2. 42 000 åskådare satt på läktaren i onsdags när tyska landslaget tränade.

3. Jag har beställt 3:s VM-paket till min telefon, så om jag någon gång under mästerskapet skulle råka befinna mig på resande fot eller liknande kan jag se och höra referat och höjdpunkter i så sönderpixlade klipp att man knappt ser bollen - och jag älskar det.

4.





The Adidas Bridge (tack till Kullin)

5. Lagerbäck fegar ut när det väl gäller, och bänkar Källström. Han sätter dessutom Nilsson och Alex på varandras platser. Ingen fattar något, allra minst spelarna själva.

6. I andra avsnittet av The Guardians VM-podcast (det tredje kom igår; ej hunnit lyssna) går italienske journalisten Gabriele Marcotti igång ordentligt när han provoceras av sina engelska kollegor i studion, och orerar länge och väl om engelsk vs italiensk fotboll, och om hur engelsmän ser fotboll som ett spel, medan italienarna och deras gli azzurri minsann tar det på allvar. De verbala skottsalvorna viner genom luften, och programledaren James Richardson sitter lugnt i mitten och konstaterar: "Marvellous stuff there, Gabriele."

7. TV4+ har, tror jag, gjort ett bra drag i och med beslutet att direktsända svenska landslagets träningar och presskonferenser i Bremen (första: 11.30 på söndag). Precis den typ av överdriven bevakning vi komplettister behöver. Bra sätt att använda en nischad syskonkanal.

Andra bloggar om: ,

2 kommentarer:

Yrsa Roca Fannberg sa...

Vem kommer att vinna VM_

Martin Degrell sa...

Ingen aning. Jag har av vidskepelse undvikit diverse VM-tippande, men om man ska vara krass så har jag svårt att se hur någon ska klå brassarna, hur mycket det än smärtar mig att konstatera det.

Men som sagt, ingen aning egentligen. Vad som är riktigt roligt att spekulera i är däremot vem som kommer att bli det här mästerskapets Sverige, Kroatien eller Turkiet - dvs vem kommer att bli upsetter och gå riktigt långt? Det finns en i varje VM.

Och vilken av de stora nationerna kommer att åka ut direkt i gruppspelet? Också intressant.