måndag 5 juni 2006

Guys With Feelings



När Jason Nash var ett par månader ifrån att bli pappa för första gången, och samtidigt insåg att hans komikerkarriär var på väg in i en återvändsgränd, började han krisa lite grann. Så mycket på gång, så mycket att tänka på, så mycket ansvar. Tankarna och framtidsutsikterna virvlade runt i huvudet, och Jason insåg att han var tvungen att kanalisera alla dessa känslor på något sätt. Och terapin räckte inte till. Han ringde upp sina kompisar, bröderna Jeff och Pete Bumgarner, och frågade om de ville hitta på något ihop. Det ville de.

Resultatet är Guys With Feelings, en underhållande och avslappnad podcast som spelas in en gång i veckan (fredagkvällar) och sedan delas upp och portioneras ut under veckans tre första dagar. Podcasten är upplagd som ett typiskt pratradioprogram, där killarna delar med sig av upplevelser och händelser i vardagen, debatterar aktuella frågor, och ofta har en eller flera gäster med i studion eller på telefon. Vad som dock skiljer GWF från andra snackiga podcasts är att den spelas in i Hollywood, och Jason, Jeff och Pete är alla tre smålirare i nöjesindustrin där, som komiker, författare, musiker och producenter. Tack vare sina showbiz-kontakter lyckas de få både hel- och halvkända gäster, som de har lättsamma men personliga samtal med. Gästerna är mestadels andra komiker, till exempel Bob Odenkirk, Michael Showalter, Adam McKay och Fred Goss.

Förra veckans absoluta höjdpunkt var när killarna hade Ahmet Zappa som gäst, och denne berättade två helt osannolika självupplevda historier. Zappa är inte helt oväntat son till Frank, och har uppenbarligen ett batteri av bisarra anekdoter att förtälja, efter ett händelserikt liv mitt i Tinseltowns mest skruvade sus och dus. Hans första historia handlar om Paris Hilton, och är rejält snaskig, skvallrig och barnförbjuden. Den andra är den bästa, och är så omöjlig att återberätta att ni helt enkelt får lyssna själva.

Jag frågade Jason Nash om uppkomsten av GWF, och vad vi kan vänta oss i framtiden.

Hur kommer det sig att er bli-äldre-starta-familj-noja utvecklades till en podcast? Kom ni på idén att göra en podcast först eller tänkte ni att "fan, vi måste hitta ett utlopp för alla dessa känslor!" och sen kom på formatet?

Typ en kombination av bägge. Först ville jag göra en sitcom som skulle heta Guys With Feelings men sen tänkte jag att sitcoms är för det mesta rätt så kassa, men jag gillade ändå namnet. I princip är min teori den att hårda, tuffa killar av det slag våra fäder var inte existerar längre. Till och med byggjobbare fixar slingor i håret nuförtiden. Det är, kort sagt, vad GWF handlar om. Dagens moderna man är så utvecklad att han kan prata om de mest pinsamma, skämmiga saker. Jag vill nog till och med påstå att killen som konfronterar sina inre demoner och låter alla höra om hans problem är tuffare än den som håller allt inombords.

Samtidigt under den här perioden var vårt första barn på väg, och jag började inse att jag inte skulle få så mycket tid över för standup, men jag visste att jag skulle kunna klämma in ett par timmar i veckan och till exempel göra en podcast. Och jo, jag var på sätt och vis ganska nojig över att få barn och att min karriär gick på tomgång. Så jag pratade med Pete, som är ett tekniskt geni, och frågade "hur svårt skulle det vara att göra en podcast?". "Inte alls", sa Pete, så vi bara satte igång.

Vem eller vad influerades ni av när ni planerade podcastens upplägg?

För mig finns det bara en gud och det är Howard Stern. Jag blev ett rejält Howard-fan när Artie Lang blev bisittare, och jag köpte till och med Sirius [satellitradio] när det körde igång. Hans typ av verklighetsbaserad komedi var något jag aldrig tidigare prövat, och det bästa med det är att det aldrig känns tillgjort, eftersom det kommer direkt från honom själv.

Vad tycker du har varit några av programmets höjdpunkter hittills? De där Ahmet Zappa-historierna häromdagen var ganska vilda. Nash at Night [ett inslag med Jasons pappa som radiopratare] tycker jag var en annan höjdpunkt.

Ja, att ha med min pappa var ett stort steg i mina försök att ordna till min relation med honom. Min familj är en sån där familj som alltid pratar om att göra någonting, typ "en vacker dag ska du minsann få prata i radio, pappa", och det som var så skönt med det var att vi faktiskt genomförde det. Körde honom till studion och gjorde det - på gott och ont.

Ahmets historia om Paris Hilton hade jag hört tidigare, på Greg Behrendts show här i LA. Den var ett måste för GWF. Ahmet är en otrolig kille, han har en Jack Black-liknande energi, och jag är rätt så säker på att vi inte hört det sista från honom. Hans fru är också störtskön.

Två andra höjdpunkter hittills är när Jerry Minor och jag pratade om hur det är att ha samma psykolog, och vår intervju med Mary Lynn Rajskub. Hon är bara den sexigaste, konstigaste, coolaste tjejen. Fascinerar mig totalt. Jag tycker hon förkroppsligar den kvintessentiella GWF-kvinnan - smart, sexig på ett lite udda sätt, och lite knäpp.

Vad har ni gång de kommande veckorna? Några gäster vi kan se fram emot?

Just nu kan jag inte säga något om kommande gäster, mer än att vi jobbar på att få hit några av de största komikerna i branschen. Vad gäller inslagen ska Jeff och jag göra en "Husband Swap" om ett par veckor, och bo ihop med varandras fruar under ett dygn. Jeffs fru är helt jävla galen, så det ser jag fram emot. Jag är också ganska säker på att Jeff och min fru kommer att ha det jättetrevligt, och det gör mig lite ledsen.

För den som lyssnar till podcasten är det tämligen tydligt att GWF är Los Angeles-baserad, i och med alla referenser till nöjesindustrin och så vidare, även om ni också talar om saker och ting som de flesta kan relatera till, som familjeliv, jobb, och dylikt. Hade ni ens en tanke på att folk från resten av världen skulle komma att lyssna?

Inte direkt. Jag blev chockad när jag upptäckte att vi hade fans i Japan, England och Australien. Internet är ganska jävla fantastiskt.

Vad händer i framtiden för GWF? Jag har hört att er publicist jobbar dygnet runt...

Vi försöker bygga upp det här från grunden. Vi startade i februari och vi växer hela tiden. Senare den här månaden ska vi spela in en TV-pilot, sen får vi se vad som händer med den. Satellitradio vore fantastiskt. Jag tror vi hamnar där så småningom. Men för att få en chans att komma dit är det viktigt att vi får så många lyssnare som möjligt.

Slutligen, har du någon hälsning till din inom kort enorma svenska lyssnarskara?

Jag hoppas bara att några vackra svenska flickor ska ta oss till sina hjärtan och erbjuda husrum när jag kommer och hälsar på. Det är ju mer eller mindre varje amerikansk mans dröm, svenska tjejer i ett badkar. Om det någon gång sker har det varit värt allt besvär. Vänta lite... min fru ropar. Vår son har precis bajsat i badkaret. Ah, show business.

Mer om Guys With Feelings:

GWF:s hemsida
GWF:s arkiv
Prenumerera på GWF (iTunes)


Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: