fredag 10 september 2010

V

Ibland passerar man saker utan att riktigt inse det. Och sen är det för sent.

Inte för att jag hade tänkt fira det faktum att den här bloggen fyllde fem år i måndags - men nog var jag inne på att uppmärksamma det på nåt sätt. Istället: det här. En eftersläntrande eftertanke.

Jag kollade igenom delar av arkivet häromveckan (snabblänkar i högerspalten), såg texter från tiden innan jag började publicera de mest ambitiösa på Weird Science och i diverse tidningar. Om det tillåts att lägga blygsamheten åt sidan för ett ögonblick så får jag säga att flera av dem är riktigt bra. Vissa har åldrats, såklart. Jag roas och oroas också av bloggens interna trender och tendenser, närvaron och frånvaron av texter om musik och mat och konst och resor. Kvaliteten på bilder tagna med telefoner och digitalkameror blir bättre.

Jag var inne på det för ett tag sen: anledningar till frånvaro. Sen jag satte igång den här bloggen 6 september 2005 (efter en uppmaning att börja blogga på svenska; jag hade dittills bloggat på engelska) har onekligen mycket hänt, inte minst vad gäller sociala nätverk. Mycket av mina vitsigheter, i den mån jag har några, strömmas numera ut via Facebook och twitter. Många av mina mer genomarbetade texter om tv och film dyker numera upp i mer respektabla delar av medielandskapet än hos Blogger.

Fem år till då?

1 kommentar:

eff sa...

Hurra!

Ja, minst fem år till.