måndag 1 mars 2010

It's a marathon, not a sprint



Dags att vända på dygnet igen. Årets stora händelse på WFMU, det årliga maratonet, drar igång idag. Under två veckors tid läggs hela stationens energi på att få sina lyssnare att öppna plånboken och skänka en slant. Vilket de flesta gör med glädje - det är ju världens bästa och mest sympatiska radiostation, trots allt. Som är helt gratis, reklamfri och 100% lyssnarfinansierad. Och så får man en massa swag som tack för hjälpen.

Här skänker man pengar ($15 och uppåt)
Här är en lista över årets swag (inkl årets "DJ premiums" som finns här)

Under maratonet förvandlas vardagen i stationshuset i Jersey City till rena rama folkfesten. I år följer jag det på hemmaplan. Förra året var jag på plats.

(WFMU har förresten precis släppt v. 2 av sin iPhone-app. Sjukt imponerande.)

EDIT: Tom Scharpling peppar premium. (mp3)

7 kommentarer:

eff sa...

Har appen nu i alla fall. Alltid nåt.

Hur mycket brukar du skänka? Antar minst $75 eftersom du säkert är ute efter en Fun Pack.

Martin Degrell sa...

Jag kör på en full Mouse Pledge ($365), då får man inte mindre än sju premiums plus en massa annat. Men de har fördelaktiga avbetalningsplaner, jag splittar det på tolv månader. Typ 200 spänn i månaden, känns knappt.

Dr sa...

Jag tänkte faktiskt snåla då ekonomin tryter men att missa den DVDn med Spike, Fredericks, Julie och Mike är inte tänkbart.

Martin Degrell sa...

Och då är det bara förtrupperna! DVDn kommer även att innehålla bidrag från Todd Barry, Ted Leo, Aimee Mann, Paul F. Tompkins, Patton Oswalt, Tim & Eric och många fler.

eff sa...

Men för DVDn så måste man skänka under programmet, väl? Om jag fattade Scharpling rätt när jag testade appen. (Hatar ordet "appen", bestämd form singularis. Usch.)

Jag som behöver sova och sådär. Jobbhelvete. Jävla tidsskillnader.

Martin Degrell sa...

Nej, det är inte strikt nödvändigt att skänka under programmet för att få just Best Show-DVD:n. Närhelst du skänker får du välja vilket swag du vill ha, och det är fritt fram att välja vadsom, oberoende av vilket program som sänds just då.

Däremot förs det intern statistik på hur mycket det skänks under vilket program, och det är mest för den interna "ligan" som Tom vill att folk ska skänka under hans sändningar. Det är en fjäder i hatten, kan man säga.

Martin Degrell sa...

Toms första maratonpass drog in $72 500 på tre timmar. Inte illa.

Målet för hela maratonet är $1,2 miljoner.