söndag 19 augusti 2007

Jens + Todd

Jag är tämligen neutralt inställd till Jens Lekman. Han gör musik som jag normalt sett inte lyssnar på, men å andra sidan verkar han vara en trevlig typ, och nu har han (eller någon på hans skivbolag) gjort ett genidrag som direkt gör att jag ställer mig positiv till honom. Lekman har en ny platta på gång, och ska i samband med dess release ut på en liten mini-turné i Sverige. Som uppvärmning ska han ha med sig den här killen:



Alltså inte undertecknad, utan muntergöken till höger, Todd Barry. Todd Barry?! Just det, Lekman ditchar det traditionella förbandet till förmån för en torr liten ståuppkomiker från New York, som aldrig varit i Sverige tidigare men som nu kommer att uppträda inför förundrade popsnören i exotiska orter som Linköping, Hässleholm och Gävle. Samt lyckligtvis även Malmö, Göteborg och Stockholm. Det hela äger rum mellan 19 och 28 september - mer info här.

Pop/humor-kombon är mig veterligen ganska ovanlig i Sverige, det är den väl i USA också men av någon anledning finns där en viss koppling mellan indie/hipster-crowden och alt comedy-scenen, inte för att jag någonsin fattat den egentliga poängen och synergin relationen förväntas resultera i. Hoppas Lekmans fans tar emot Todd på ett bra sätt. Jag ska heja på i Malmö.

Här är ett spår från Todds skiva Falling Off the Bone:



Det är inte varje dag amerikanska ståuppare av rang kommer till Sverige, och det händer typ aldrig att de uppträder under de här omständigheterna. Om du är det minsta intresserad av att se en riktigt bra komiker med en distinkt röst får du helt enkelt inte missa Todd - Lekmans popmelodier får bli en bonus.


Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Ok. Fair enough. Jag går på konserten. Har ju inget emot Jens Lekman till å börja med så det här kan ju bli så att säga dubbel deg!