torsdag 29 september 2005

Frånvarande: Martin Degrell

Nej, Sydsvenskan, alla är inte där. Kultur-Sverige stannar inte upp under ett par dagar. Vi är faktiskt några stycken som inte befinner oss på bokmässan. Jag är personligen inte lika mässallergisk som Anna - även om ett par timmar i den enorma hallen räcker för att jag ska vara nöjd - men tanken att åka på mässan i år har inte ens slagit mig. Normalt sett brukar den finnas med i medvetandet, men i år hade den bara försvunnit, och jag blev nästan förvånad när jag upptäckte att mässan körde igång den här helgen. Istället väntar jag två veckor och åker upp till Göteborg i samband med Buzzstop 28:s stora bjudfest på Jazzhuset. Minst lika finkulturellt.

Imorgon har The Aristocrats premiär på svenska biografer. Den är i mitt tycke en av årets bästa filmer, och jag skrev lite om den här, i samband med filmdagarna i Malmö. Låt er inte luras av tråkige Måns Hirschfeldt på P1:s Kulturnytt - filmen är hysteriskt rolig. Svenska Doxa har också premiär imorgon, om den skrev jag lite här. Vill dock tillägga en sak för svenska läsare angående Doxa: Malmö är tydligen staden där ingen talar skånska. Tänk på det när ni ser filmen (varför ni nu skulle göra det).

Även John Singletons Four Brothers har premiär i morgon. Jag är försiktigt positiv till denna gedigna genre-rulle, men är inte helt säker på att jag kommer att skriva en ordentlig recension.

Inga kommentarer: